Loading...
Τρίτη 15 Νοέ 2011
Κλίκ για μεγέθυνση

               Η ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΗ—ΙΣΤΟΡΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΜΕΣΟΛΟΓΓΙΟΥ

               ΣΤΗΝ ΑΡΧΑΙΑ ΟΛΥΜΠΙΑ.

 

 

 

    Η Αρχαιολογική—Ιστορική Εταιρεία  Δυτικής Στερεάς Ελλάδος, στα πλαίσια των ετήσιων επισκέψεων σε σημαντικούς αρχαιολογικούς χώρους  της χώρας, φέτος επισκέφθηκε την  ΟΛΥΜΠΙΑ, το σημαντικότερο Ιερό της αρχαίας Ελλάδος.

    Είχαμε την καλή τύχη , να ξεναγηθούμε εκεί  στον αρχαιολογικό χώρο και το Αρχαιολο γικό Μουσείο από την κυρία Ολυμπία Βικάτου Προίσταμένη της ΛΣΤ Εφορείας  Προίστορικών και Κλασσικών Αρχαιοτήτων, πού κατάγεται από την Ολυμπία και  διετέλεσε Προίσταμένη της εκεί Εφορείας  Προίστορικών και Κλασσικών Αρχαιοτήτων.

    Από την πολύωρη και ενδιαφέρουσα ξενάγηση συγκρατήσαμε ορισμένα χαρακτηριστικά στοιχεία όπως:

 

  Η Ολυμπία ήταν το μεγαλύτερο Ιερό της αρχαίας Ελλάδος, και ήταν αφιερωμένο στο ΔΙΑ . τον πατέρα των Θεών και ανθρώπων. Είναι χτισμένη στον ομορφότερο χώρο της Ελλάδος ανάμεσα στη συμβολή των ποταμών Κλαδέου  και Αλφειού, του μεγαλύτερου ποταμού της Πελοποννήσου.

    Η Ολυμπία , έζησε μια μεγάλη δοκιμασία το 2007, από μια τεράστια φωτιά. Είναι πραγματικό θαύμα, πού την τελευταία στιγμή ο άνεμος άλλαξε κατεύθυνση και σώθηκαν ο αρχαιολογικός χώρος και τά Μουσεία. Ο Κρόνιος λόφος και οι άλλοι λόφοι κάηκαν. Σήμερα όλα είναι καταπράσινα και δεν θυμίζει τίποτα την λαίλαπα εκείνη.

 

   Τά κύρια μέρη του αρχαιολογικού χώρου, είναι οι αθλητικές εγκαταστάσεις( Γυμνά σιο, Παλαίστρα,, Εργαστήρια, , ξενώνες, κ.λ.π.), το ιερό άλσος Ολυμπίας Αλτις ((ναός Διός, ναός Ηρας, οι θησαυροί, κ.λ.π.). και το Στάδιο. Οι ολυμπιακοί αγώνες ήταν συνδεδεμένοι με την λατρεία του Διός .Όταν άρχισαν να χάνουν τον θρησκευτικό τους χαρακτήρα , άρχισε και η παρακμή τους τον 4ο αιώνα π.χ. Το  στάδιο ήταν χωρητικότητας 40-45000 θεατών και ο τερματισμός γινόταν μπροστά στο βωμό της Ηρας. Το Πρυτανείο ήταν από τά σημαντικότερα κτίρια. Εκεί γινόντουσαν τά επίσημα δείπνα στους Ολυμπιονί κες από τους Ηλείους Κριτές και Ηλείους κατοίκους το τελευταίο βράδυ.

 

  Η αφή της Ολυμπιακής φλόγας, γίνεται σήμερα από το βωμό της Ηρας , μπροστά στο ναό της Ηρας. Η αφή της Ολυμπιακής φλόγας , καθιερώθηκε το 1936 στην Ολυμπιά δα του Βερολίνου. Η φλόγα είναι σύμβολο ειρήνης και φιλίας πού θέλει να στείλει η Ολυμπία, ο τόπος γέννησης των ολυμπιακών αγώνων σε όλο τον κόσμο.  Μέσα στο Ηραίο ,φυλασσόταν ο δίσκος  πάνω στον οποίο ήταν χαραγμένη η συνθήκη της ιερής εκεχειρίας κατά την διάρκεια των ολυμπιακών αγώνων. Οι αγγελιοφόροι έφευγαν από το ιερό της Ολυμπίας, πρίν την έναρξη των αγώνων, για να αναγγείλουν την ιερή εκεχειρία από πόλη σε πόλη,  Αυτό το μήνυμα ειρήνης και φιλίας, μεταφέρουν και οι σημερινοί λαμπαδηδρόμοι.

     Οι Ολυμπιακοί αγώνες τελούνταν κάθε τέσσερα χρόνια και  ήταν το σημαντικότερο θρησκευτικό ,αθλητικό και πολιτιστικό γεγονός πού θα μπορούσε να λάβουν μέρος μόνο οι ελεύθεροι Ελληνες πολίτες.και όχι οι σκλάβοι.Ο Παυσανίας είναι σαφής ότι υπήρχε απαγόρευση για τις παντρεμένες γυναίκες και όχι για τις παρθένες. Οι θεατές παρακολουθούσαν τους αγώνες πού διαρκούσαν τέσσαρες ημέρες από την ανατολή  του ηλίου μέχρι την δύση του, ασκεπείς. Η Ιλιδα πού απείχε 40 χλμ από την Ολυμπία ήταν η διοργανώτρια πόλη των ολυμπιακών αγώνων. Από το 380 π.χ., αρχίζουν κάποιοι αθλητές να θέλουν να δωροδοκήσουν τούς συναθλητές τους για να πάρουν την ολυμπιακή νίκη, ενώ είχαν ορκισθεί ότι θέλουν να κερδίσουν με την δύναμη των χεριών και των ποδιών τους.

      Η Ολυμπιακή νίκη ,ήταν η μεγαλύτερη τιμή για ένα Ελληνα. Ολος ο ανθός της Ελληνικής νεολαίας ερχόταν στην Ολυμπία για πάρει μέρος στους αγώνες .Όταν ο Ολυμπιονίκης γύριζε στην πόλη του, γκρέμιζαν τά τείχη για να περάσει. Οι Ολυμπιονί κες δεν ανήκαν στη σφαίρα των θνητών και αποκτούσαν δικαιώματα να ανεγείρουν τον ανδριάντα τους μέσα στην Ολυμπία και να πολεμούν στην πρώτη γραμμή ,δίπλα στους  ηγέτες της πόλης τους. Από την Ολυμπία όμως έφευγαν με τον κότινο της νίκης, το ιερό κλαρί της εληάς, το ιερό δένδρο της Ηρας. Για τον κότινο αυτό, οι Ελληνες ταξίδευαν μήνες  από  τά πέρατα του κόσμου,  ( Εύ ξηνο Πόντο, Μεγάλη Ελλάδα, κ.λ.π.) και ερχόντουσαν στην Ολυμπία.

       Οι Ελλανοδίκες ήταν πολύ αυστηροί στους παραβάτες και οι ποινές ήταν πολύ μεγάλες για παραδειγματισμό. Ενας τιμωρήθηκε για δειλία, γιατί ενώ είχε δηλώσει συμμετοχή, φοβήθηκε τη θαλασσοταραχή στο Αιγαίο και δεν ήρθε. Στα Κλασσικά χρόνια, εκτός από τους αθλητικούς αγώνες πού οι αθλητές αγωνιζόντουσαν γυμνοί, υπήρχαν και ιππικοί αγώνες και αρματοδρομίες πού γινόντουσαν στον ιππόδρομο.

     Ολες οι μεγάλες προσωπικότητες( ιστορικοί, ρήτορες,καλλιτέχνες, αρχιτέκτονες ,κ.λ.π.) είχαν περάσει από την Ολυμπία. Κάθε πόλη της Ελλάδος πού νικούσε, έβαζε και ένα ανάθημα στην Ολυμπία.Τά περισσότερα αφιερώματα ήταν από την Μεγάλη Ελλάδα. Υπήρχαν 3000 αγάλματα στην Ολυμπία πού συλήθηκαν από τον Σύλλα.

     Μέσα στον γιγάντιο ναό του Διός, πάνω από 20 μ ύψος, βρισκόταν ένα από τά επτά θαύματα του αρχαίου κόσμου, ο χρυσελεφάντινος  Δίας, ύψους 12 μ. καθισμέ νος  στο θρόνο του., πού φιλοτεχνήθηκε από τον Φειδία.

      Η ζωή του ιερού, τελειώνει με την κατάργηση των Ολυμπιακών αγώνων και αρχίζει μια ραγδαία παρακμή πού διήρκησε αιώνες .Οι δύο μεγάλοι σεισμοί το 522 και 551 μ.χ. κατέστρεψαν όλα τά κτίρια της Αλτεως. Οι κατολισθήσεις του Κρονίου Λόφου και οι προσχώσεις τού Αλφειού κατάχωσαν όλα τά μνημεία της Ολυμπίας.

   Τον 17ο και 18ο αιώνα, πού οι Ευρωπαίοι αρχίζουν να μελετούν τους αρχαίους Ελληνες συγγραφείς , αρχίζουν οι ανασκαφές στην Ολυμπία πού ηταν από τις τρείς σημαντικότερες στην Ελλάδα. Το 1766 εντοπίζεται από την Γαλλική Αποστολή το Ιερό. Από το 1875 μέχρι σήμερα γίνονται ανασκαφές  από το Γερμανικό αρχαιολογικό Ινστιτούτο, σε συνεργασία με την Ελληνική αρχαιολογική Υπηρεσία. Το πλήθος των ευρημάτων από τις ανασκαφές στην Αλτι, εκτίθενται στο κτιριακό συγκρότημα του συγχρόνου Αρχαιολογικού Μουσείου της Ολυμπίας.. Η Ολυμπία έχει και τά παρακάτω Μουσεία, το  Μουσείο της Ιστορίας των Ολυμπιακών αγώνων της αρχαιότητας, το Μουσείο Συγχρόνων ολυμπιακών αγώνων και το Μουσείο της Ιστορίας των ανασκαφών στην Ολυμπία.

   Μέσα στο πούλμαν, το μέλος του Διοικητικού συμβουλίου της Εταιρείας κυρία Ελένη Ζαβιτσανάκη, μας ανέπτυξε την μυθολογία της Ολυμπίας και διευκόλυνε έτσι το έργο της κυρίας Βικάτου.

     Από την επίσκεψη αυτή αποκομίσαμε σημαντική γνώση και σοφία για το ρόλο της Ολυμπίας στην αρχαιότητα, πού και σήμερα αποτελεί κορυφαίο σημείο της τέλεσης των σύγχρονων ολυμπιακών αγώνων.

 

 

                        Αθαν. Σπυρόπουλος

 
© Copyright 2011 - 2017 Αρχαιολογική - Ιστορική Εταιρία - Μελέαγρος